marți, 9 iunie 2015

Parenting cu Urania Cremene

La data de 3 iunie a avut loc la Hotel Iaki, o conferinta gratuita despre parenting a Uraniei Cremene.
S-a vorbit despre provocarile parintilor din ziua de azi, care nu mai sunt precum cele ale parintilor nostri: "Chiar, oare ce faceau ai nostri cand noi eram afara?"

In sala erau preponderent mamici si doar cativa tatici, ceea ce din punctul Uraniei de vedere e un salt: in urma cu ceva timp, nu era in sala nici un tatic...
Am fost puse sa socializam intre noi, "dandu-ne mari" cu pozele copiilor nostri pe care fiecare le avea stocate in telefon. Apoi, s-au format perechi de doua persoane, asfel incat unul era parintele, celalalt copilul, iar parintele trebuia sa ii reproseze ceva copilului. Ca urmare, in sala s-a facut o zarva de nedescris.

Trecand la treaba, am aflat care sunt necesitatile psihologice de baza si anume triada:

  1. Conectare (Relationare) - nevoia de a iubi si de a fi iubit neconditionat, nevoia de a apartine, de a darui si a primi, de a contribui;
  2. Competenta - nevoia de capabilitate, pot, nevoia de invatare, de a fi in stare, nevoia de a creste si a ne dezvolta;
  3. Control (Autonomie) - vreau sa iau decizii, sa fac alegeri
Ce inseamna Conectare?

  •  Empatizeaza, reflecta ceea ce ti se transmite
- Sa evitam sa raspundem cu nu, ci sa folosim expresii de genul: " stiu ca e greu", '"inteleg".. Sa evitam sa nu auzim ce spune.

  •  Intreaba, nu da comenzi
-Sa ne intrebamc cate comenzi aude un copil zilnic? Transforma comenzile in intrebari. (conectare+competenta): "Cand faci lectiile?" "Unde iti faci lectiile?"

  •  Iubeste neconditionat
- Evita "daca nu vii cu mine, plec, te las aici" , deoarece apare frica de abandon, isi pierde increderea, credibilitatea scade ca vede ca de fapt nu il abandonam, scade conectivitatea, apare convingerea inconstienta "daca parintii nu ma iubesc, nimeni nu ma va iubi vreodata, subconstientul crede ca "noi nu suntem de iubit asa cum sunem".
- Evita "esti destept doar cand...", nu se simte bine in pielea lui, se simte prost cand ia 4
- E bine sa ii spunem "te iubesc" si cand o da in bara.
- Iubirea nu se da, nu se ia, este
- Mesajul de transmis: "Desi ai facut o greseala, te iubesc, indiferent de ce faci."

  • Subliniaza unicitatea
- Evita comparatii: "toti ceilalti", "toti copiii", "uite ca poate, poti si tu", deoarece ulterior, se va traduce asa: " De ce fumezi?" "Pentru ca toti prietenii mei fumeaza..." "De ce vrei tableta?" "Pentru ca toti ceilalti au tableta..."
- Mesajul de transmis: "esti unic", "fiecare om are lucruri la care se pricepe mai bine".
- Ei aleg, alegem si noi si ne asumam consecintele, de fapt, alegem comportamente.

  • Implica copilul in viata ta
- Tehnologiile au avansat, astfel incat gasim olita cu Ipad, londou cu ecran, copii find pusi in legatura cu tehnologia de cand sunt mici, dar nu mai stiu sa se conecteze cu oamenii. De aceea e bine sa amanam folosirea gadgeturilor.

  • Coboara din copac.
Fiinta umana nu e facuta sa invete intr-o stare de stress, de aceea mai intai trebuie sa ne conectam si apoi sa il corectam., nu il umilim in public.

Ce inseamna Competenta

  • Creeaza-i spatiul si da-i drumul.
  • Fii model si preda competente.
  • Gandeste cu voce tare.
  • Greseala ca oportunitate
  • Nu folositi pluralul: " hai sa ne imbracam", "purtam pampersi" etc
  • Problemele lui sunt ale lui: scoala, ceilalti copii, activitati extrascolare etc
  • Intreaba si descrie
Daca il laudam tot timpul, apare motivatia externa si nu cea interna, devine dependent de lauda. " Stim cand facem o treaba buna si fara confirmari", subliniaza Urania.

Ce inseamna Controlul?

  • Creeaza spatiul pentru joaca libera, scoala nu e totul!
- Da-i sansa sa preia controlul, nu prea multe activitati, majoritatea jucariilor limiteaza imaginatia copiilor; un copil se joaca si cu niste capace, care-i dezvolta imaginatia.

  • Afla-i opinia.
Vrei sa pleci intr-un weekend? Ex. "Dar tu ce crezi?"

  • Calmarea pozitiva
- Conecteza-te, da-i o activitate care sa il calmeze.

  • Paranoia pozitiva
- Spuneti-le CE SA FACA, nu ce sa nu faca! Ex: "Vorbeste mai incet!" in loc de "nu tipa", "ramai langa mine", in loc de "nu pleca"

  • Dezvolta responsabilitatea copilului
- Vorbeste despre corpul si sanatatea lui, obiecte personale, alegeri si consecinte, gen "E corpul tau, e alegerea ta" (bineinteles la varsta cand pot constientiza, desi acest tip de propozitie cred eu, nu trebuie folosit in exces, altfel dau in cine stie ce boli - nota ed)

  • Stabileste limite si ofera variante de alegere
-Ofera variante in cadru limitat (pentru hranirea nevoii de control) : "Cu ce te speli cu pasta asta sau cu cealalta?" "Pana te culci, dintii tai ar trebui sa fie curati..."
Acesti 3C (conectare+competenta+control) functioneaza pe principiul caramizilor, e suficient ca una singura sa nu fie satisfacuta si apare efectul de domino: stress, depresie, lipsa de motivatie, lipsa de cooperare, comportamente negative.

Fiecare om areo pondere, astfel mamosii (au nevoie de conectare, de prieteni), curiosii (au nevoie de competenta), incapatanatii sau personalitatile puternice (au nevoie de control). Aceste 3 nevoi sunt in fiecare dintre noi.

Behavioristul Skinner este de parere ca, pe termen lung, recompensa si pedeapsa, ii transforma pe copii in oameni obedienti. De acestia era nevoie prin anii industrializarii, dar acum nu mai sunt necesari. E vremea colaborarii.
Invatarea la om e innascuta, dar deseori, observam ca unii dintre copii, cand ajung la scoala nu mai vor sa vada carti. Ce s-a intamplat intre timp?

Cand ne oprim sa dorim sa invatam? Invatam pe parcursul vietii sau ne oprim la educatia formala, din scoala? Cata pondere acordam dezvoltarii personale, autoinstruirii, implicarii in societate? Care e diferenta intre pedeapsa si disciplina? Vrem libertate de a
ctiune, dar aceasta aduce necesitatea responsabilitatii.

Toate acestea se vor explica intr-un workshop al Uraniei Cremene, miercuri, 17 iunie, intre 14.00 - 19.00, in Constanta.












0 comentarii :

Trimiteți un comentariu